Link na homepage v menu webu – ANO či NE

Je stále potřeba dávat do hlavního menu webu odkaz na homepage, když už si většina lidí zvykla používat pro návrat na HP klik na logo?
Inspirovaná dotazem Eli, rozhodla jsem se sepsat vám vlastní pohled na věc. 

Vezmu to trochu z jiného úhlu.

Máte jasno v tom, co chcete, aby lidé na vašem webu dělali?
(Mají odeslat objednávku, přihlásit se do newsletteru, objednat se na schůzku..?) 

A mají to dělat na homepage? 

V mém stylu tvorby webů plní často homepage dvě funkce:

  1. Brandová obálka webu – lidi tu na první dobrou zjistí kdo jste, co děláte a taky že máte něco pro ně a získají o vás ten správný feeling (čehož se často dá docílit správným designem).
  2. Homepage odkazuje na další části (stránky) webu – takový lepší rozcestník 

Většinou je ale z homepage nenavádím lidi k té zmiňované akci, kterou chci, aby udělali. To se děje například až na podstránce konkrétní služby

Na webech se snažím docílit toho, abych lidi navedla k oné kýžené akci. 

Podobně jako když vás IKEA provádí obchodním domem po šipkách. V IKEA jsou určitě rádi, když trávíte čas okukováním načinčaných pokojů, ale ještě radši vás uvidí ve skladu dávat věci do vozíku.
Podobně na webu. Je fajn, když lidé procházejí web, cílem webu ale je, aby tam lidi udělali nějakou konkrétní akci.

Vracení lidí zpět na HP je pro mě v tu chvíli vlastně trochu špatně. Hrozí totiž, že po chvilce cyklení mezi HP a stránkami, odejdou cyklit na jiný web. A to aniž by se stavili ve skladu. 

4 poznámky k výše uvedenému: 

  1. Nad tím, jakým způsobem lidi procházejí web, má designer pramalou kontrolu. Prostě se jen snažíme vymyslet to pěkně, smysluplně, zkousnutelně, pak otestovat… No a nakonec stejně bude každý procházet web svým způsobem. (Krása řemesla).
  2. Na mých webech se téměř vždy vyskytuje tzv. skicky header, což znamená, že horní navigační lišta zůstává připnutá na vršku stránky ať už se návštěvník nachází kdekoli na webu. Rozsestník hlavních stránek má pořád na očích.
  3. Navigační menu pro mobily (které je klasicky schované pod ikonou hamburgeru) upravuju tak, aby zůstalo přehledné. Často i přímo do něj doplním klikatelné logo.
  4. Kam bych naopak link na homepage určitě dala je tzv. drobečková navigace. Používá se např. u e-shopů, článků magazínu nebo tam, kde je rozvětvená struktura kategorií a podkategorií. Viz screen Alza shopu

Můj způsob samosebou není obecně platný postup. Spíš přístup, který se mi funguje. Dává vám smysl?


Poznámka pod čarou

K doplnění nabízím článek Nielsen Norman Group, což je světová UX autorita. Článek prezentuje názor, že by „Home“ link v hlavní navigaci měl být.

https://www.nngroup.com/articles/homepage-links/

Je to článek z roku 2017. Otázka zní: Změnilo se za těch 5 let povědomí uživatelů o klikatelnosti loga? Netuším. Myslím ale, že se jednoznačně změnil způsob, jakým jsme se naučili procházet weby.

A kdybyste s webem potřebovali pomoci, jsem k zastižení

Scroll to Top