Redesign webu

Dneska je to nějaký dlouhý. Kdo dočte do konce, má u mě žvejku…

Pokud se jako Jana chystáte redesignovat firemní web, tady je pár odrazových bodů, které vám pomohou se zorientovat.

První pravidlo redesignu zní: NEDĚLEJTE TO!

Nedělejte to kvůli pocitu, že web je nemoderní. Ani kvůli tomu, že to dělá konkurence. Rozumějte, my webaři budeme tuze rádi, když budete chtít co tři roky nový web, ale vám to jen uškodí. Co funguje neměnit. (Super přednášku na téma Proč ošklivé weby fungují měl na konferenci COE2019 Jan Junek).

Lidi nemají rádi změny. Pokud potřebujete změnu, zkuste, zda by nepomohlo postupné dlouhodobé vylepšování. Třeba taková Alza jede neustále několik A/B testů a mění web celkem často. Pravděpodobně jste si toho ale nevšimli.

Kdy se redesingnu nevyhnete

  • technologická platforma webu už nevyhovuje – nemůžete web upravovat, je pomalý, editace obsahu je komplikovaná
  • změnili jste firemní nebo marketingovou strategii – měli jste jen prodejnu, chcete e-shop
  • potřebujete upravit firemní procesy – objednávky vyřizujete ručně a přitom by to web mohl dělat automaticky, jenže to neumí
  • váš webdesigner už s vámi nespolupracuje – i tohle je bohužel častý důvod

Když redesignovat potřebujete, co udělat, něž se to toho pustíte

1. Zeptejte se sebe

Co přesně má web dělat, abyste z něj měli radost? 
Tohle je ta nejpřesnější otázka, kterou znám. Navedla mě na ni Míša Weikertová. Mají lidi na webu dávat produkty do košíku, upisovat se k newsletteru, vyplňovat kontaktní formulář nebo vám zavolat? Přemýšlejte fakt pečlivě. Nemusí to být tak jednoznačné, jak se na první pohled zdá. Máte třeba školu, co prodává jazykové kurzy. Jaký bude cíl jejich webu? Přece prodat kurz, ne? No a ne. Pointa tady.

2. Zeptejte se klientů

To oni budou web používat. Nebojte se, že je budete otravovat. Dopředu se domluvte, kdy můžete volat, buďte milí, třeba jim i za odpovědi slibte dárek. On je ale každý vlastně rád, když může říct názor a být chvilku chytrý.Neptejte se, co na webu změnit. Ptejte se:

  • Co je pro tebe, milý kliente, podstatné, když poptáváš....úklid areálu po festivalu?… naši službu? Trochu jim napovězte (Že je na firmu spoleh? Že za sebou má podobné projekty? Že dodrží termín? Že tam pracují profíci v oboru? Že zakázku má na starosti konkrétní člověk?). Když budou muset moc přemýšlet, nic se nedozvíte. Ale nechte je taky samostatně mluvit. Vyplyne z toho, co lidi řeší a co máte na webu zdůraznit.
  • Co oceňuješ konkrétně u nás? (Proč ses v záplavě konkurence rozhodl pro nás). Z téhle otázky by mohlo vypadnout vaše budoucí USP, možná i pěkná reference na web.
  • Jak ti můžeme zjednodušit život? Díky připomínce klienta jsme na jednom eshopu nedávno přidali k popisu produktu odkazy na náhradní náplně.

3. Podívejte se ke konkurenci

Analýza konkurence je rozsáhlá disciplína. Pokud na ni nemáte lidi ani rozpočet, udělejte si alespoň jedno příjemné odpoledne nad weby konkurentů.Všímejte si:

  • Jak popisují své služby/produkty. Jaké informace uvádějí.
  • Jakou cestou vás vedou k objednávce. Odkud vedou linky na produkty.
  • O čem píšou na blogu.
  • Zvyklosti v oboru, technické drobnosti – pokud všichni konkurenti umožňují platbu kartou, chcete ji na webu mít

4. Zeptejte se Googlu

Na web chcete dávat informace, které lidé chtějí na internetu najít. Budou se vám špatně prodávat chladničky, když lidi hledají ledničky. Co lidé hledají ví nejlépe vyhledavače. Jak to z nich dostat a jak to celé zanalyzovat vám řekne Lenka v pátek. Stay tuned…

Kdo se hlásí o žvejku?

A kdybyste s webem potřebovali pomoci, jsem k zastižení

Scroll to Top